Cursus omgaan met ongewenst gedrag en agressie | NVvPO
Ook in de zorg krijgen/hebben patiënten een steeds “korter lontje”. Hevige weerstand of ongewenst gedrag komt vooral hard aan bij medewerkers in de zorg die zich juist inzetten voor het welzijn van patiënten. Zij zijn in het algemeen geneigd de eigen grenzen te verleggen of ondergeschikt te maken teneinde zorg aan de ander te verlenen. Kost wat kost wil men ook vaak de relatie met de patiënt goed houden.
Medewerkers in de zorgverlening hebben regelmatig de aanname dat door niet te reageren op agressie dit vanzelf zal overgaan. Dit is een illusie die tijdens de training aan de orde zal komen. Door niet te reageren keurt men impliciet het agressieve gedrag goed en zal de patiënt verder gaan. In veel gevallen is men bereid meer agressie te accepteren om de zorg te blijven bieden. Wij bieden een methode die recht doet aan de zorg, de relatie met de patiënt maar ook aan de eigen grens.