Preventiemedewerker
Het is raadzaam om de taken, de tijdbesteding en de vereisten voor kennis en vaardigheden van de preventiemedewerker schriftelijk vast te leggen in een Takenlijst preventiemedewerker.
Voor meer beleidsinformatie over de preventiemedewerker klik hier en kijk onder de tab preventiemedewerker.
De preventiemedewerker kan de volgende taken hebben (deel overlap met wettelijke taken):
- verleent medewerking aan het verrichten en opstellen van de Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E),
- ondersteunt bij het opstellen van een plan van aanpak (PVA) naar aanleiding van de uitkomsten van de RI&E,
- ondersteunt bij het uitvoeren van de maatregelen uit het PVA en/of voert die maatregelen zelf uit,
- bewaakt de voortgang van het PVA, informeert de werkgever hierover,
- geeft voorlichting en instructie aan de (nieuwe) medewerkers over veilig en gezond werken in het werkoverleg en individueel,
- adviseert de ondernemingsraad, werkgever en medewerkers, gevraagd en ongevraagd,
- het opstellen en actueel houden van het calamiteiten/BHV-plan en er op toezien dat de voorzieningen in dezen op orde blijven,
- organiseren van jaarlijkse ontruimingsoefeningen of bewaakt dat deze oefening(en) worden georganiseerd,
- voert periodiek een veiligheidscontrole uit (o.a. controle beschikbaarheid brandblusmiddelen, nooduitgangen, EHBO-doos en veiligheidsrisico’s m.b.t. agressie en geweld),
- bewaakt dat keuringen en onderhoud wordt uitgevoerd m.b.t. elektrische apparaten, noodverlichting en medische apparatuur,
- signaleert knelpunten op het gebied van veiligheid en ‘ongewenst gedrag’ en rapporteert hierover aan de werkgever,
- registreert meldingen van (bijna)-ongevallen, onderzoekt oorzaken en doet voorstellen ter preventie aan werkgever en medewerkers,
- zorgt ervoor dat de protocollen op het gebied van veiligheid, zoals bijvoorbeeld het protocol ‘prikaccidenten’ en protocol ‘agressie’ bekend zijn bij de medewerkers,
- adviseert over de juiste inrichting/meubilair van de werkplek,
- indien van toepassing: voert regelmatig overleg met collega-preventiemedewerkers.
Elke onderneming kan het takenpakket afstemmen op de eigen risico’s voortkomend uit de RI&E en de eigen taakverdeling binnen de organisatie. Niet alle taken hoeven door de aangewezen preventiemedewerker gedaan te worden.