Een goed ingerichte werkplek is belangrijker dan je denkt

In de huisartsenzorg is het werk vaak druk en afwisselend. Het ene moment ben je bezig met administratief werk achter de computer, en het volgende moment help je een patiënt aan de balie. Vaak is er weinig aandacht voor hoe de werkplek is ingericht. Toch is dat juist belangrijk: een goed ingerichte werkplek kan klachten voorkomen en zorgt ervoor dat medewerkers prettiger werken. Wij gingen in gesprek met Daisy Breet, praktijkhouder en ergotherapeut bij Ergotherapiepraktijk Breet, over het belang van een goed ingerichte werkplek.

“Het begint vaak bij kleine aanpassingen”
Daisy ziet in haar werk dagelijks mensen met klachten door hoe ze werken, waar ze werken en hoe ze omgaan met drukte en stress. Veel klachten zijn volgens Daisy te voorkomen door goed naar de werkplek te kijken. “Wat ik vaak zie, is dat stoelen en bureaus niet goed zijn ingesteld. Als je bijvoorbeeld te hoog zit, ga je onderuitzakken. Dan komen er snel klachten in je nek en rug. Het begint vaak bij kleine aanpassingen, zoals je stoel goed instellen of de hoogte van je bureau aanpassen.”

Daisy merkt dat vooral medewerkers die veel zittend werk uitvoeren of vaak achter de balie staan regelmatig last hebben van lichamelijke klachten. “Mensen denken vaak dat het vanzelf wel beter wordt, maar als je je werkplek niet aanpast, blijven die klachten terugkomen”, aldus Daisy.

De vijf w’s
Alleen een goede ingerichte werkplek is niet genoeg, legt Daisy uit. Daarom kijkt Daisy bij haar werk altijd naar vijf belangrijke factoren: werktaken, werktijden, werkplek, werkdruk en werkwijze. Samen geven deze de beste inzichten om problemen aan te pakken en te voorkomen.

  1. Werktaken
    “Het begint bij wat iemand precies doet”, legt Daisy uit. “Als je bijvoorbeeld de hele dag achter je computer zit, vraagt dat iets anders van je werkplek dan wanneer je aan de balie staat. Ook is het belangrijk om taken goed te verdelen, zodat je niet de hele dag dezelfde bewegingen maakt.”
  2. Werktijden
    Het aantal uren en de manier waarop je je tijd indeelt, zijn volgens Daisy net zo belangrijk. “Veel mensen werken te lang door zonder pauze. Zelfs een paar minuten weg van je scherm of werkplek kan al verschil maken. Zet een timer of plan rustmomenten in. Dat helpt echt om klachten te voorkomen.”
  3. Werkplek
    Hier ontstaan vaak de meeste klachten. “Wat ik vaak zie, is dat veel medewerkers geen vaste werkplek hebben, of dat hun stoel en bureau niet goed zijn afgesteld. Als je bijvoorbeeld te hoog zit, krijg je snel rug- en nekklachten. Met een paar simpele aanpassingen, zoals de hoogte van je stoel en armleuningen instellen, kan je dat makkelijk voorkomen”, legt Daisy uit. En bovendien kost het je vrijwel geen tijd.
  4. Werkdruk
    Ook ziet Daisy dat hoge werkdruk fysieke klachten verergert. “Als het druk is, gaan mensen snel en gespannen werken. Dat merk je aan hoe ze zitten: schouders opgetrokken, onderuitgezakt of juist te gespannen. Je werkdruk en houding kun je dus eigenlijk niet los van elkaar zien”, aldus Daisy.
  5. Werkwijze
    De manier waarop iemand werkt is ook een belangrijk punt. “Veel mensen weten niet hoe ze hun werkplek optimaal kunnen gebruiken of hoe ze hun houding kunnen verbeteren. Simpele dingen zoals regelmatig je houding checken maken vaak al een groot verschil”, vertelt Daisy.

Hoe stel je je stoel en bureau goed in?
Een juiste afstelling van je werkplek kan een wereld van verschil maken. Daisy deelt een aantal stappen om ervoor te zorgen dat je stoel en bureau goed staan. 

  1. Begin met je stoel
    Zorg dat je knieën in een hoek van 90 graden staan en zet je voeten plat op de grond. Stel vervolgens de armleuningen zo in dat ze je schouders ondersteunen en op gelijke hoogte zijn met het bureaublad. Het is belangrijk om hierbij ook op je rug te letten. Je onderrug moet goed ondersteund worden door de rugleuning.
  2. Pas daarna je bureau aan
    Staat je stoel goed? Dan kun je kijken naar het bureau. De hoogte van je bureau moet gelijk zijn aan de armleuningen van je stoel. Zo kun je je armen ontspannen laten rusten. Zet vervolgens je beeldscherm op ooghoogte, zodat je recht vooruit kijkt en je nek niet belast wordt.
  3. Let op de afstand tot het beeldscherm
    Houd ongeveer een armlengte afstand tussen jou en het scherm. Dit voorkomt dat je ogen te veel inspanningen moeten leveren.
  4. Gebruik hulpmiddelen waar nodig
    Als je voeten de grond niet raken, kun je een voetsteun gebruiken. Belangrijk hierbij is dat deze steun plat op de grond staat. Werk je met een laptop? Gebruik dan een extern toetsenbord en muis en zet de laptop op een standaard om de bovenrand van het beeldscherm op ooghoogte te krijgen.
  5. Controleer je houding
    Zet een timer om jezelf eraan te herinneren je houding te controleren. Zit je nog rechtop? Zijn je schouders ontspannen? Kleine aanpassingen helpen om klachten te voorkomen.

Het begint bij bewustwording
Een gezonde werkplek begint met bewustwording. “Veel mensen denken dat klachten erbij horen of vanzelf overgaan. Maar als je niets verandert, blijven de klachten vaak terugkomen. Het is belangrijk dat medewerkers én werkgevers hier samen naar kijken. Zo werk je niet alleen prettiger, maar voorkom je ook uitval. “Zorg goed voor jezelf en je werkplek. Dat levert je uiteindelijk meer energie én werkplezier op”, zijn de woorden waar Daisy mee afsluit.

Een goede werkplek is enorm belangrijk. Weet je niet precies waar je moet beginnen? Of wil je advies op maat voor jouw praktijk? Kijk op deze website om een ergotherapeut bij jou in de buurt te vinden en ontdek wat zij voor jouw praktijk kunnen betekenen.